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A few nice photo images images I found:


Carina
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Image by memoflores
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www.memoflores.com/blog/carina-waidhofer



1979 - 1981 Talbot Sunbeam Lotus (01)
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Image by Georg Schwalbach (GS1311)
In order to boost Sunbeam's image, a "hot hatch" version of the Sunbeam was launched at the 1978 British International Motor Show and Paris Motor Show, called Sunbeam Ti. It was based on the former Avenger Tiger (itself hailing back to the Sunbeam Tiger), a sporty version of the Avenger. The 1.6-litre (1598cc) engine fitted to the Sunbeam with twin Weber carburetors delivered 100 bhp (75 kW; 101 PS). It featured sporty two-tone paint and body kit, and was very sport-oriented, being stripped of equipment that would compromise its performance (and image). It proved quite popular with reviewers and enthusiasts, and helped to emphasize the advantages of Sunbeam's rear-wheel drive against more trendy (and spacious) front-wheel drive rivals.

Tony Pond driving his Talbot Sunbeam Lotus at the 1979 Manx International Rally.

Chrysler had also commissioned the sports car manufacturer and engineering company Lotus to develop a strict rally version of the Sunbeam. The resulting Sunbeam Lotus was based on the Sunbeam 1.6 GLS, but fitted with stiffer suspension, larger anti-roll bar and tougher gearbox casings. The drivetrain comprised an enlarged 2172 cc version of Lotus 2-litre, 16V slant four engine (the Sunbeam version being type 911, similar to Lotus 912), along with a ZF gearbox, both mounted in the car at Ludham airfield close to the Lotus facility in Hethel, Norfolk, where the almost-complete cars were shipped from Linwood. Final inspection, in turn, took place in Stoke, Coventry.

(Wikipedia)

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Der Sunbeam-Lotus war eine zunächst für Wettbewerbszwecke vorgesehene Abwandlung des Sunbeam, die zu einer begrenzten Serienproduktion kam. Der Grundstein für das Projekt wurde noch von Chrysler gelegt; Peugeot hielt aber nach der Übernahme der europäischen Chrysler-Werke an der Idee fest. Der Wagen war ausgestattet mit einer auf 2,2 Liter vergrößerten Vierzylindermotor aus dem Chrysler Avenger. Lotus hatte für das Modell einen Zylinderkopf mit 16 Ventilen entwickelt. Zusammen mit einigen weiteren Änderungen ergab sich eine Leistung von 150 PS (110 KW). Besonderes Merkmal war ein Fünfganggetriebe von ZF, das für kein anderes Sunbeam-Modell erhältlich war.

Der Produktionsprozess war umständlich. Im Grunde handelte es sich um Fahrzeuge aus der Serienproduktion, die bei Lotus nachträglich überarbeitet wurden. Ausgangsmodell war jeweils ein Sunbeam 1,6 GLS, das - abgesehen von einer strafferen Aufhängung - serienmäßig ausgestattet war. Die Fahrzeuge wurden einzeln zu Lotus überführt, wo der eigene Motor und das Fünfganggetriebe installiert wurden. Abschließend wurden die Wagen zu Chrysler zurück befördert, um dort den letzten Feinschliff zu erhalten.

(Wikipedia)

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